źródło |
William Wisting jest jednym z moich ulubionych bohaterów literackich. Moja sympatia nie wynika jednak z wyjątkowości tego komisarza, jego nadzwyczajnej błyskotliwości, czy humoru. To co do niego mnie zjednało, to jego zwyczajność, rzetelność i uczciwość. William Wisting jest oddanym pracy policjantem, empatycznym i dokładnym, ale popełniającym również błędy. Choć istniejący tylko na kartach powieści - jest postacią, z którą można by się zaprzyjaźnić, którą chętnie miałoby się za sąsiada.
W trzeciej chronologicznie części serii Wisting prowadzi śledztwo w sprawie ciężko rannego mężczyzny porzuconego na stopniach apteki w Stavern. Niemal w tym samym czasie w domku letniskowym w niedalekiej odległości od apteki wybucha pożar. W pogorzelisku policja znajduje szczątki ludzkie.
Kolejne dni przynoszą dla odmiany zgłoszenie o porzuconym w zatoce jachcie.
Kolejne dni przynoszą dla odmiany zgłoszenie o porzuconym w zatoce jachcie.
Początkowo hipoteza, że sprawy te są ze sobą jakoś związane wydaje się zbyt śmiała, kierownictwo wydziału kryminalnego wyraźnie jest przeciwne ich łączeniu, ale Wisting nie może pozbyć się przeczucia, że te wydarzenia nie przypadkiem miały miejsce tu i teraz. Niestety komisarz nie ma co liczyć na dodatkowe siły do prowadzenia dochodzenia, ba raczej wygląda na to, że "górze" zależy na wyciszeniu sprawy. Pytanie dlaczego?
W trzeciej części cyklu Wisting jest już doświadczonym policjantem, który nie boi się podejmować samodzielnie decyzji, również takich, które niekoniecznie będą się podobać zwierzchnictwu. Nie rezygnuje z żadnego tropu, skrupulatnie bada wszelkie informacje i sprawdza powiązania. Nieocenione jest też zaufanie, jakim darzą go współpracownicy.
Horst, jak zwykle w swoich powieściach, pokazuje stopniowe dochodzenie policjantów do celu, a ich sukces jest wypadkową cierpliwego i mozolnego łączenia faktów oraz współpracy śledczych z różnych komórek. Akcja powieści rozkręca się powoli, towarzyszymy Wistingowi w żmudnym śledztwie, które autor ukazuje bardzo realistycznie, jednak finał powinien zadowolić również czytelników spragnionych zaskoczenia i sensacji.
Ważną częścią kryminałów Horsta jest ich warstwa obyczajowa - zarówno prywatne życie Wistinga, jak i spojrzenie na współczesne społeczeństwo Norwegii i Europy.
W tej części komisarz boryka się z samotnością i z tęsknotą za żoną, która przebywa w Afryce. Niewielką, ale istotną dla fabuły rolę odgrywa w Gdy morze cichnie Line, córka Wistinga, rozpoczynająca dopiero swą karierę jako dziennikarka. Po raz pierwszy komisarz musi rozważyć, jakimi informacjami może podzielić się z córką, a kiedy powinien milczeć.
W każdej z powieści Horsta o Wistingu pojawia się jako wiodący motyw jakiś istotny problem społeczny - zaginięcia, samotność wśród ludzi, rzetelność policji. Gdy morze cichnie dotyka zagrożeń niepokojących współczesne społeczeństwo europejskie, zagrożeń, które po 11 latach od premiery tej książki niestety stały się jeszcze bardziej realne.
W trzeciej części cyklu Wisting jest już doświadczonym policjantem, który nie boi się podejmować samodzielnie decyzji, również takich, które niekoniecznie będą się podobać zwierzchnictwu. Nie rezygnuje z żadnego tropu, skrupulatnie bada wszelkie informacje i sprawdza powiązania. Nieocenione jest też zaufanie, jakim darzą go współpracownicy.
Horst, jak zwykle w swoich powieściach, pokazuje stopniowe dochodzenie policjantów do celu, a ich sukces jest wypadkową cierpliwego i mozolnego łączenia faktów oraz współpracy śledczych z różnych komórek. Akcja powieści rozkręca się powoli, towarzyszymy Wistingowi w żmudnym śledztwie, które autor ukazuje bardzo realistycznie, jednak finał powinien zadowolić również czytelników spragnionych zaskoczenia i sensacji.
Ważną częścią kryminałów Horsta jest ich warstwa obyczajowa - zarówno prywatne życie Wistinga, jak i spojrzenie na współczesne społeczeństwo Norwegii i Europy.
W tej części komisarz boryka się z samotnością i z tęsknotą za żoną, która przebywa w Afryce. Niewielką, ale istotną dla fabuły rolę odgrywa w Gdy morze cichnie Line, córka Wistinga, rozpoczynająca dopiero swą karierę jako dziennikarka. Po raz pierwszy komisarz musi rozważyć, jakimi informacjami może podzielić się z córką, a kiedy powinien milczeć.
W każdej z powieści Horsta o Wistingu pojawia się jako wiodący motyw jakiś istotny problem społeczny - zaginięcia, samotność wśród ludzi, rzetelność policji. Gdy morze cichnie dotyka zagrożeń niepokojących współczesne społeczeństwo europejskie, zagrożeń, które po 11 latach od premiery tej książki niestety stały się jeszcze bardziej realne.
Wydawnictwo Smak Słowa zgodnie z zapowiedziami systematycznie wydaje kolejne tomy serii. Mam nadzieję, że w nadchodzącym roku przeczytam wszystkie brakujące części po polsku, a na pewno w pierwszej połowie 2018 otrzymamy najnowszą powieść:
Cykl o komisarzu Wistingu:
0. Gdy mrok zapada, tł. Karolina Drozdowska, Smak Słowa, Sopot 2016 (Når det mørkner, 2016)
1. Kluczowy świadek, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa 2017 (Nøkkelvitnet, 2004)
2. Felicja zaginęła, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2017 (Felicia forsvant, 2005)
3. Gdy morze cichnie, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa 2017 (Når havet stilner, 2006)
4. Den eneste ene, 2007
5. Nattmannen, 2009
6. Szumowiny, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2016 (Bunnfall, 2010)
7. Poza sezonem, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2015 (Vinterstengt, 2011)
8. Psy gończe, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2015 (Jakthundene, 2012)
9. Jaskiniowiec, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2014 (Hulemannen, 2013)
10.Ślepy trop, tł. Karolina Drozdowska, Smak Słowa, Sopot 2016 (Blindgang, 2015)
Pod hasłem
Grunt to okładka
Jørn Lier Horst Gdy morze cichnie, tłumaczenie Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2017
[Książka otrzymana od Wydawnictwa Smak Słowa za pośrednictwem Business&Culture - dziękuję]
Co ciekawe w 2018 powstanie też norweski serial na podstawie Psów gończych i Jaskiniowca :)
W roli Williama Wistinga zobaczymy Svena Nordina.
Cykl o komisarzu Wistingu:
1. Kluczowy świadek, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa 2017 (Nøkkelvitnet, 2004)
2. Felicja zaginęła, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2017 (Felicia forsvant, 2005)
3. Gdy morze cichnie, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa 2017 (Når havet stilner, 2006)
4. Den eneste ene, 2007
5. Nattmannen, 2009
6. Szumowiny, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2016 (Bunnfall, 2010)
7. Poza sezonem, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2015 (Vinterstengt, 2011)
8. Psy gończe, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2015 (Jakthundene, 2012)
9. Jaskiniowiec, tł. Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2014 (Hulemannen, 2013)
10.Ślepy trop, tł. Karolina Drozdowska, Smak Słowa, Sopot 2016 (Blindgang, 2015)
Pod hasłem
Grunt to okładka
Jørn Lier Horst Gdy morze cichnie, tłumaczenie Milena Skoczko, Smak Słowa, Sopot 2017
[Książka otrzymana od Wydawnictwa Smak Słowa za pośrednictwem Business&Culture - dziękuję]
Czytałam część 7,8 i 9 i jakoś nie mam serca do czytania wstecz. Szkoda, że nie wydawali jej w dobrej kolejności, bo pewnie sporo tracę. Niestety nie cierpię się cofać w historii bohaterów. Taki mały bzik:D
OdpowiedzUsuńKażdy ma jakieś bzika... ;-)
UsuńMożesz poczekać, aż zapomnisz przeczytane tomy i po latach sięgnąć od pierwszych. :D
Ale prawda jest taka, że i tak nie damy rady przeczytać wszystkiego, co by się chciało, więc po prostu widocznie pisane są Ci inne lektury :)