niedziela, 31 grudnia 2023

Grillbar Galaktyka

 

Jedną z najbardziej pozytywnych akcji roku jest dla mnie od paru lat Zew Zajdla. We wrześniu, chyba z tego żalu, że już po emocjach związanych z Nagrodą, wymyśliłam sobie, że pomału, bez presji deadline'u, przeczytam dotychczasowe nagrodzone powieści, tym bardziej, że część z nich mam, jeśli nie na realnych półkach, to w Storytel.

I tak w tym roku wysłuchałam powieści Mai Lidii Kossakowskiej "Grillbar Galaktyka".

Jej główny bohater i narrator to szef kuchni ekskluzywnej restauracji Płacząca Kometa - Hermoso Madrid Iven. W sarkastyczny sposób opowiada on o idiotycznych przepisach Unii Międzygalaktycznej, o biurokratycznych kontrolach, opisuje tajniki kuchni korzystającej z bogactwa flory i fauny (przede wszystkim fauny) różnych planet.

Przy pierwszych rozdziałach łapalam się na myślach, czy ja na pewno chcę tego słuchać. Pomysłowe, błyskotliwe tak, ale trochę sztuka dla sztuki połączona z kpiną z UE. Jednak słuchałam dalej i coraz bardziej wciągała mnie ta opowieść. Gdy Hermoso zostaje wrobiony w morderstwo, musi desperacko uciekać. I od tego momentu zaczyna się jazda bez trzymanki od planety do planety.

Pyszna, satyryczna powieść z nawiązaniami do klasyków, że wspomnę tylko Obcego i Star Wars. Wyśmiewająca próby uregulowania wszystkiego przepisami, biurokrację, zaślepienie telewizją, czy radykalne ruchy eko.

Maja Lidia Kossakowska "Grillbar Galaktyka"  Fabryka Słów 2022 Audiobook, lektor: Maciej Kowalik.

📚

Mini statystyka na koniec roku:

Laureaci Nagrody im. J.A. Zajdla w kategorii powieści - 35

Przeczytałam - 12. 

Wyzwania:

Trójka e-pik

Pod hasłem 




1 komentarz: