sobota, 28 listopada 2015

Operacja Burzowa Chmura - Jørn Lier Horst dla dzieci

źródło
Jørn Lier Horst znany jest z kryminałów z komisarzem Williamem Wistingiem. Na blogach dało się też zauważyć książki z wydanej również przez Smak Słowa, serii Clue. Są to kryminały adresowane do młodszej młodzieży, niestety nie miałam jeszcze możliwości ich przeczytać. Odkryłam za to, że Media Rodzina wydała inny cykl tego autora, również kryminalny, ale przeznaczony dla dzieci.

Jego bohaterami są przyjaciele Tiril i Oliver, którzy prowadzą w niewielkiej miejscowości Elvestad Biuro Detektywistyczne nr 2. Numer 2, ponieważ wujek Fred, były policjant, jako pierwszy założył własne Biuro Detektywistyczne.

Nieodłącznym członkiem Biura nr 2 jest przesympatyczny piesek Otto, który z oddaniem towarzyszy dzieciom we wszystkich ich przedsięwzięciach.

Operacja Burzowa Chmura to kryptonim zagadki, którą udało się rozwiązać dzieciom.

W samym Elvestad i w okolicy grasują nieuchwytni złodzieje. Najpierw zostaje skradziona furgonetka z fabryki słodyczy, następnie miejscowa piekarnia zostaje ograbiona z całego zapasu drożdży, zaś z fabryki oranżady znika 1047 pustych butelek. Czy coś łączy te kradzieże z wyciętymi krzakami jałowca? Tiril i Oliver postanawiają zbadać tę sprawę.

[1]
Seria Horsta bardzo przypomina szwedzkie Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Oba Biura prowadzone są przez dziewczynkę i chłopca, którzy rozwiązują całkiem realne zagadki kryminalne. Historie opisane przez Martina Widmarka bardziej jednak przypominają klasyczne detektywistyczne who dunnit z ograniczoną liczbą podejrzanych. W książce Horsta młodzi detektywi zbierają wszystkie dostępne im fakty, prowadzą analizę dowodów i w ten sposób próbują zrozumieć motywy oraz cel przestępców, a następnie znaleźć odpowiedź na pytanie "kto to zrobił?".

Śledztwo prowadzone przez Tiril i Olivera przypomina postępowanie prawdziwych służb, choć oczywiście bez ich możliwości. Tablica na której dzieci przypinają wszystkie informacje, wygląda jednak bardzo profesjonalnie.

Cykl Operacje... można podsunąć dzieciom ciut starszym, niż te, które sięgają po Biuro Lassego i Mai. Książka Horsta jest trochę obszerniejsza niż Tajemnice... Widmarka - ma bowiem ponad 100 stron, ale duża czcionka i kolorowe ilustracje powinny zachęcić nawet początkującego czytelnika. W sumie Operacje.. można potraktować jako kolejny etap dla młodych miłośników powieści detektywistycznej.

[2]

Świetnym dodatkiem są zagadki i łamigłówki dla czytelnika, umieszczone na końcu książki, zachęcające do ponownego, uważnego przyjrzenia się ilustracjom. Po rozwiązaniu zadań, znajdziemy również bardzo sympatycznie zaprezentowane postacie autora i ilustratora książki.

[3]


Wyzwania: Odnajdź w sobie dziecko, Gra w kolory.

[1] Operacja Burzowa Chmura Jørn Lier Horst, il.Hans Jørgen Sandnes,  Media Rodzina, Poznań 2015, str. 6
[2] jw. str. 98-99
[3] jw. str. 102-103

8 komentarzy:

  1. Myślę, że to ciekawa pozycja dla dzieciaków :D Mnie by zainteresowała.
    Pozdrawiam,
    Artemis
    http://artemis-shelf.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam dwa pierwsze tomy tej serii, miło wspominam. Miałam też okazję zapoznania się z dwoma pierwszym tomami serii CLUE (bardziej dla nastolatków) i to ona bardziej mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie kupiłam Clue na empik.com, ebooki 50% taniej. Myślę, że też bardziej mi się spodoba, ale dla ośmiolatka Operacje są bardziej odpowiednie, a to jemu czytam :)

      Usuń
  3. Książki bardzo ładnie wydane. Nie znałam wcześniej tych książek, głównie koncentrowałam się na książkach dla dzieci z kocią zawartością.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ładnie wydane, kolorowe, mój prywatny mały detektyw bardzo je polubił.

      Usuń
  4. O, nie znam tej serii, a mam w domu prawie 8-letniego przyszłego detektywa, więc dla niego idealna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas się sprawdziły, myślę, że przyszły detektyw będzie zadowolony! :)

      Usuń